2016. június 30., csütörtök
Teraszon barátságosan
Imádom a kültéri szőnyegeket. Pont úgy teszik barátságossá a teraszokat, ahogy beltéri társaik a nappali/étkezőket. Nemrég láttam gyönyörűeket a Zara Home-ban.
Kép: fresh exchange
2016. június 29., szerda
Nappali részlet sötéttel
Ne féljetek az erős, sötét színektől! Nagy és alapvetően napfényes helyiségnek remekül állnak!
Forrás: inside out
Forrás: inside out
2016. június 28., kedd
2016. június 27., hétfő
Svéd kedvencem: a STRING
Vannak örök érvényű kedvenceim, ilyen a STRING… Egyszerű magyar kis másolatát, a Panni könyvespolcot már gyerekként is imádtam - ott volt a Szöszi nyaralónkban, a "nászutas lakosztályban" (az egyetlen franciaágyas kis szobában…:)).
1949-ben Svédország legnagyobb könyvkiadója rájött, hogy a vásárolt könyveket valahol tárolni is kéne, ezért kiírt egy pályázatot egy megfizethető, könnyen szállítható, könnyen összeszerelhető könyvespolca. A pályázat Nils Strinningnek pont jól jött: volt a tarsolyában egy hasonló… Pályázott és természetesen nyert, a többi meg már design történelem…
Érdekes, hogy egy ilyen egyszerű bútordarab így meghódította a világot… Tele a keleti blokk egyszerű másolatokkal, az eredetiek meg a legmenőbb svéd lakásokban díszelegnek, és több, mint 60 éve folyamatosan gyártják.
Mi a titka, mitől olyan bravúros a String? A csomagolása vékony, a szállítása olcsó, könnyen összeszerelhető, a polcok gyorsan áthelyezhetőek, a különgöző mélységű elemeket könnyű kombinálni, és bármikor bővíthető a kombinációnk. Ismerős? Hát igen, a svédek már akkor is nagyon tudták a csíziót… :)
Mitől lehet olyan népszerű ma is? Funkcionális, jól használható kombinációkat készíthetsz vele nappalidba. Könnyedén összeállíthatsz belőle egy tv komódot, vagy dolgozó sarokkal kombinált könyvespolcot. Jól mutat a konyhában és a fürdőszobában is. Igaz, ma már nem számít olcsónak, sőt…
De a mai napig gyártanak finomabb, vagy éppen erősebb utánérzéseket. Ebből egyik kedvencem az Ikea - ma már sajnos nem kapható - 3-mas falikonzolja. Olyan nagyon, hogy nekünk is ott figyel a Falk Miksában… :)
Éljen a STRING!
1949-ben Svédország legnagyobb könyvkiadója rájött, hogy a vásárolt könyveket valahol tárolni is kéne, ezért kiírt egy pályázatot egy megfizethető, könnyen szállítható, könnyen összeszerelhető könyvespolca. A pályázat Nils Strinningnek pont jól jött: volt a tarsolyában egy hasonló… Pályázott és természetesen nyert, a többi meg már design történelem…
Érdekes, hogy egy ilyen egyszerű bútordarab így meghódította a világot… Tele a keleti blokk egyszerű másolatokkal, az eredetiek meg a legmenőbb svéd lakásokban díszelegnek, és több, mint 60 éve folyamatosan gyártják.
Mi a titka, mitől olyan bravúros a String? A csomagolása vékony, a szállítása olcsó, könnyen összeszerelhető, a polcok gyorsan áthelyezhetőek, a különgöző mélységű elemeket könnyű kombinálni, és bármikor bővíthető a kombinációnk. Ismerős? Hát igen, a svédek már akkor is nagyon tudták a csíziót… :)
Mitől lehet olyan népszerű ma is? Funkcionális, jól használható kombinációkat készíthetsz vele nappalidba. Könnyedén összeállíthatsz belőle egy tv komódot, vagy dolgozó sarokkal kombinált könyvespolcot. Jól mutat a konyhában és a fürdőszobában is. Igaz, ma már nem számít olcsónak, sőt…
De a mai napig gyártanak finomabb, vagy éppen erősebb utánérzéseket. Ebből egyik kedvencem az Ikea - ma már sajnos nem kapható - 3-mas falikonzolja. Olyan nagyon, hogy nekünk is ott figyel a Falk Miksában… :)
Éljen a STRING!
2016. június 24., péntek
Szuper szexi sötét hálószobák
Az emberek általában félnek a sötét színektől. Pedig éppen a hálószobában szerintem nyugodtan választhatunk ilyen "durvább" árnyalatokat. Olyan budoáros lesz tőle a szoba, nem? :)
Képek: EclecticTrend
2016. június 23., csütörtök
2016. június 22., szerda
2016. június 20., hétfő
OTTHONTERÁPIA: ÉN ELMENTEM ANNÁÉKHOZ...
„Hogy kicsoda Anna?
Hogy nem ismeritek?”
A két
rajz különbségeivel szembesülve Annáék rájöttek arra, hogy a tervezett költözés
oka, vagyis a helyhiány esetükben relatív és szubjektív. Nem a rendelkezésükre
álló tér szűkössége az oka, hanem ők maguk, vagyis az, ahogy a teret beosztani
és hasznosítani tudják. És ez természetesen nem független az adott helyen átélt
érzelmi élményeiktől. Egy lakás beosztását valahogy hajlamosak vagyunk
megváltoztathatatlan körülményként kezelni, pedig valójában egy sor variációs
lehetőséget hordoz. Nem a falak mozgatására gondolok elsősorban, hanem például
arra, hogy ki hol helyezkedik el, mi az egyes helyiségek funkciója, mit
tekintünk hasznos, és mit haszontalan területnek, stb. A beosztás őszintén
árulkodik a lakók egymás közti viszonyáról, életviteléről, egy család
kapcsolódási és törésvonalairól. Annáéknál is így esett.
Szerintem a leveleiből
már mindenképpen, de ha mégsem, keressétek itt és itt, megéri. Hogy miért? Hát
egyszerűen csak mert Anna fantasztikus. Személyiségéből és élethelyzetéből
adódóan gyakorlatilag bármiből tükröt csinál. Legutóbb épp az otthonterápiás bejegyzéssorozat
akadt az útjába, így ezt használta fel szembenézésre. Nos, a kísérlete annyira
jól sikerült, hogy én sem bírtam kivonni magam a hatása alól, olvasói
visszajelzése után fogtam magam, és elmentem Hozzájuk, mert ha már egyszer otthonterápia,
akkor legyen alapos, és a pozitív változás érdekében forgassuk fel, amit szükséges. Elöljáróban
csak annyit, hogy megtörtént. Alaposan felforgattunk mindent, de megérte.
A közös ténykedésünkről szóló
beszámoló sajnos nem lesz teljes. Mivel Anna eléggé „lemeztelenítette” magát és
családját a levelekben, ezért mindketten úgy gondoltuk, hogy anonimitása
védelmében a lakásáról készült fotókat nem tesszük közzé, csak illusztrálok. Kétszeresen is
képtelen történettel érkezem hát.
De mielőtt bekopognánk
Annáékhoz, lássuk, kihez is megyünk. Anna 35 éves. Férjével, Tamással két kisgyereket
nevelnek, a lányok 8 és 6 évesek. Budapesten élnek egy 115 négyzetméteres, beosztását
és stílusjegyeit tekintve nagypolgári jellegű lakásban, amit szerintük
kinőttek. Anna dietetikus, Tamás grafikus. A lakás egyébként remek ízlésre vall,
mivel Anna „klubtag”: a lakberendezés számára (is) örömforrás és önkifejezési
forma. Első blikkre tehát egy igényes, rendezett, végiggondolt otthonba lépünk,
lássuk a többit…
Amikor
elmegyek valahová, a lakás bejárását, jelenének és múltjának megismerését
követően, elsősorban a lakók helyélménye izgat. Vajon ki mit él meg az egyes
helyiségekben, kiben milyen események, érzések aktivizálódnak (zömmel
tudattalanul) az ott tartózkodáskor? A hely-élmények felfejtése nehéz, de
általában katartikus élmény, hiszen a nehezen megélt otthonrészek pontosan
rámutatnak arra, ami csikorgósabb a lakók kapcsolatában, vagy saját életükben.
Az otthon terén keresztül az egyéni, párkapcsolati vagy családi működésmód neuralgikus
pontjai mutatkoznak meg, kérlelhetetlen őszinteséggel. Annáéknál már lakásuk
felvázolásánál fontos témára bukkantunk: Anna és férje ugyanis mintha két
teljesen különböző lakást rajzoltak volna fel: az Annáé kicsinek tűnt,
lyukszerű gyerekszobával, óriási hálóval,
míg a férje vázlata egy tágas otthont mutatott, óriási közös gyerekszobával, és
pöttöm hálóval. Nézzétek:
Ha az
alaprajzokra tekintetek, láthatjátok, hogy a nappalin kívül kettő tágasabb, és
egy kisebb szoba áll Annáék rendelkezésére. A lányok egyelőre közös szobában
alszanak, mindannyian így szeretnék. Annáék hálószobája a lakás legvédettebb
pontján található, védettség és intimitás szempontjából remek helyen. A
gyerekszoba a bejárati ajtó közelében. A nappalit követően ez a lakás legnagyobb
helyisége, sok ablakkal. Mivel Annáéknak nagyon fontosak a gyerekek érdekei
(jelen esetben a tágas tér a játékhoz, és a világos, egészséges környezet),
ezért nem is volt számukra kérdés, hová kerüljön a gyerekszoba. Igen ám,
csakhogy amikor felmértük a napi helyhasználati rutinjukat, azt láttuk, hogy a
lányok szinte nem is játszanak a tágas, szuperigényesen berendezett gyerekszobában.
Bár az összes játékuk ott található (Annáéknál fontosak a családon belüli
határok is), gyakorlatilag csak aludni járnak oda. Ráadásul a szülők nem kis
meglepetésére kiderült, hogy a lányok elsősorban negatív élményeket kapcsolnak
szobájukhoz: az esti félelmet, amikor kimegy anya és a félelmetes szörnyek
között egyedül kell álomba vergődni, a büntetéseket, amelyek bevett szokás
szerint mindig a gyerekszobába űzik őket, és a testvéri veszekedéseket. A szülők olyan elképzeléseket, ideálképeket
valósítottak meg tehát, amelyek nem igazán tükrözték a gyerekek valós igényeit:
hiszen a lányok nappal és éjszaka is nagyobb biztonságra vágytak, amelyet egy szülőközelibb
gyerekszoba lett volna képes kielégíteni. Mit volt mit tenni? A
falak mozgatása nélkül újraterveztük a szobaelosztást.Így:
A
lányok tehát beköltöztek Annáék hasonlóan nagyméretű, bár valamivel árnyékosabb
hálójába, a lakás legvédettebb részére, a nappali közvetlen szomszédságába.
Annáék kis kompromisszum árán megkapták az eddigi dolgozószobát a nappali
túloldalán, szintén biztonságban, bár némi helyveszteség árán. A dolgozó pedig
beköltözött az addigi gyerekszobába a bejárati ajtó mellé, és (micsoda
nyereség!) vitt magával egy csomó mindent a szülői hálóból: laptopokat, íróasztalt,
könyvespolcot, csupa olyasmit, ami hálóba tök felesleges, mert pihenés és
intimitás helyett a külvilágra és munkára emlékeztet.
A munka
a helyiségek újraosztásával akár véget is érhetett volna, de nem… Ha már
újraosztottuk, optimalizáltuk is őket. Az eddigi helyiségekhez fűződő
tapasztalatok, élmények érzések átvilágítása után ugyanis egy sor olyan
tennivalónk adódott, amit nem lehetett kihagyni.
A
gyerekszobából lett dolgozószoba teljesen újjászületett. Eredeti helyén leginkább
tárolóhelyiségként funkcionált, mivel a hálószoba az évek során felszívta
tartalmát és funkcióját. Most viszont a tágas, világos új helyen Annáékkal egy
szupervagány irodát teremtettünk, ami lehetővé teszi számukra az eddig
helyhiány miatt meg nem valósítható gyakori otthoni munkavégzést, a lakáson
belüli elvonulást és akár még partnerek fogadását is. Elképesztő, hogy a
lehetőség mindvégig adott volt, de a szülői elvek (a gyerekeknek kell a
legnagyobb, legvilágosabb szoba) miatt Annáék nem tudtak élni vele. A lányok
gyerekszoba-undorának felfedezése alapvetően új otthonviszonyokat teremtett. :-)
A
dolgozószoba újjászületése gyakorlatilag egybeesett Anna munkahely váltásával.
Mivel eddigi munkahelyét szabadúszásra cserélte, ezért a dolgozó átalakítása
egyben Anna előző munkahelyének gyászában és az új időkre való felkészülésben is segített. Házi feladatként meg kellett töltenie a közösen kialakított
tárolórészeket az előző céges életét dokumentáló papírözönnel, ami persze nem
ment szelektálás, selejtezés nélkül. Ezzel tulajdonképp a cégnél töltött időszakát
is leltározni tudta, kiemelte a fontos, megőrzendő emléket, tudást, tapasztalatot,
és kiselejtezte a haszontalant. Nagyon kínlódott, de a többnapos melót követően
csillogó szemmel, döntésében megerősödve vette birtokba az új dolgozót és rajta
keresztül az új életszakaszt, amelynek álmai az asztal feletti táblán került képek
segítségével szimbolikusan megjelenítésre.
Az eddigiek selejtezésén és az új
téri megjelenítésén túl még várt ránk egy további nagy feladat: A dolgozószobát
ugyanis kettejük munkájára kellett hangolni. Mivel Anna dietetikus, Tamás
pedig grafikus, a feladat nem feltétlenül volt könnyű, itt is rengeteg házit
kaptak, körüljártuk, hogyan viszonyulnak egymás munkájához, hogyan látják a
másikat benne, hol kapcsolódnak ők vajon szakmailag egymáshoz. Az eredmény
elképesztő lett...
A
hálószoba, miután a kis térbe száműzetett, alapvetően puritánba váltott.
Szerencsére az új helyiségbe nem fértek be a gépek, sem az íróasztal. Miután
kihagytuk őket, Anna és Tamás rádöbbentek, hogy eddig gyakorlatilag a
franciaágy számított kakukktojásnak a hálójukban, annyira eltolódtak a
funkciók. Ennek természetesen megvolt a párkapcsolati vetülete is: noha egymás
iránti elköteleződésük nem kérdőjeleződött meg, az intimitásuk az évek, a
gyerekek, a munka során fokozatosan elszivárgott.
A legfőbb célunk tehát egy
olyan tér teremtése volt, ami segít visszatalálni az intimitáshoz, az egykor
nagyon is meglévő közelséghez. Első lépésként zárhatóvá tettük az ajtót, sosem
lehet tudni alapon… :-) Második lépésben felidéztük a megismerkedésüket, a kezdeti időket, a
kulcsemlékeiket. Az elbeszélések során gyorsan felbukkantak olyan tárgyak,
amelyek kettőjük kapcsolatának képviselői így vagy úgy (például az első
útjukon közösen festett tányér), ezek kikerültek a térbe. Előkerült az ágynemű,
amit az őrült szerelem idején használtak leginkább, azóta tisztes szülőként a
szekrényben őrizték. Újra használatba vonták. Kiderült, hogy a képeik a
kezdetektől csak gépen tárolódnak, így egy újabb többnapos házi feladat
következett: kettejük fényképalbumának közös elkészítése. A beszámolójuk
szerint katartikus élmény volt a képek válogatása, majd előhívása és albumba
rendezése. Most a hálójuk egyik alapdarabja.
A
gyerekszoba használati mutatói, miután elfoglalta új helyét a nappali mellett, elképesztően
megugrottak. Elsősorban azért, mert a gyerekek karnyújtásnyira kerültek a
konyhában vagy a nappaliban ejtőző szülőktől, így az elvonulás nem volt már
többé fenyegető számukra. Óraszám el bírnak molyolni odabent, annak ellenére,
hogy árnyékosabb, és valamivel kisebb előző helyüknél. Anna és Tamás pedig
sokkal szabadabban tehet vehet a szomszédban, új utak nyíltak számukra: a
közelségnek köszönhetően még a nappaliban olvasgatás is működőképes lett.
Ha már a gyerekszobát átköltöztettük, a lányokat is
bevontuk kicsit a szoba újrahangolásába. Nagyon fontosnak tartottam a privát
helyek kialakítását esetükben, mivel eddig a teljes egyenlőség szellemében nem
voltak saját zugaik, tárolóik, a közös játékok közös ládákban sokasodtak, a
ruhák közös szekrényben sorakoztak. Az
egyediség, individualizálódás jegyében az ágyuk felett egy falra festett négyzetre
polcokat fúrtunk, ahová mindketten azt tehetik, ami aktuálisan a legfontosabb
nekik. Az ágy alatti fiókokból száműztük az ágyneműt (jó lesz az a
gardróbszekrényben), így a fiókok a lányok saját territóriumaivá léptek elő, igazi
privát helyekké lettek, ahová szülőnek, tesónak csak fejvesztés árán szabad
benyúlni. Mindketten kaptak egy-egy nagylányos éjjeliszekrényt, amit irtó
lelkesen rendeztek be a kincseikkel és a kedvenc játékaikkal. Persze mindez
csak úgy valósulhatott meg, hogy átbeszéltük, ki melyik játékot tekinti
elsősorban sajátjának, és mi az, ami tényleg közös. Nem indult könnyen, de a
végére elképesztően belejöttek, és nagyon tiszta viszonyok teremtődtek. „Az új
szobánkban az a jó, hogy a miénk”. Mondták a legutolsó látogatásom alkalmával.
Anna-sorozatunk véget ért. Köszönöm a fogékonyságukat, és hogy élni mertek a lehetőséggel. Sok örömöt kívánok nekik
régi-új otthonukban, ami úgy tűnik, megúszta az eladást, hiszen mint írtam, nem
a méretei bizonyultak szűknek, hanem Annáék kapcsolata és élethelyzete vált
néhány ponton kényelmetlenné benne. A minimum, hogy a körülöttük lévő tér
tükrözte ezt. Bízom benne, hogy az otthonukon keresztül elindult változás nem
áll meg, és kívánom, hogy az otthonukra és egymásra fordított energia meghozza gyümölcsét, mert nagyon „megérdemlik”.
Ami
pedig engem illet, most nyári üzemmódra kapcsolok. Nem szűnök meg, de amíg így
süt a nap, és nyaral a gyereknép, rendszertelenebbül érkezem. Ősztől aztán
ismét belehúzunk, elsősorban gyakorlati esetekkel várlak majd Benneteket.
2016. június 18., szombat
Hétvégi matiné
Mátyás Marseilleben tölti a hétvégét… És ezerrel szurkol! Hajrá Magyarorszáááág! :)
Forrás: turbulences deco
2016. június 17., péntek
2016. június 16., csütörtök
2016. június 15., szerda
Álom ház az esőerdőben
Nagyon durván jó házat találtam a Jesse Bennett Architect tervezésében. A különleges épületet az ausztráliai Queensland esőerdeje öleli körül, és az üvegfalaknak köszönhetően a buja zöld környezet az élettér részévé válik…
A kivételes környezethez persze különleges enteriőr is dukál, ahol minden darab értéket képvisel: vagy egyedileg ide álmodták meg, vagy igazi design kuriózum…
Hú… Ha ma építenék házt, biztos valami ilyet rendelnék magamnak! :)
Forrás: home adore
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)
© Térkultúra by Petra Nikoletti. All rights reserved.