Vajon emlékszel még a
gyermekkori otthonod és környezeted egyes részleteire? Például egy
számodra kedves fa levelének erezetére, a fürdőszoba csempéjének
mintájára, a szüleid hálószobájára, a nappali könyvespolcán sorakozó
könyvek borítójára? Mihelyst előhívod emlékképüket, máris ott
találod magad gyerekkorod érzelmi-emlékezeti dzsungelében, mert akkori
környezetünk számunkra hangsúlyos elemei Horcrux-ként hordozzák (tudom,
már megint Harry Potter, de mit tegyek, ha zseniális) egy-egy
lélekszilánkunkat, őrzik, és hozzáférhetővé teszik a ma is bennünk élő
gyermeket, azt akik valaha voltunk, és akiből azok lettünk, akik
jelenleg vagyunk.
Munkám során gyakran megtapasztalom, hogy egykori otthonaink emlékének felidézése katartikus élmény. Különösképp igaz ez akkor, amikor kisiskoláskori otthonunk ajtaján kopogtatunk be gondolatban.
A gyermekkori
környezetünk bontakozó éntudatunk számára létfontosságú: a korai szoros
anyai gondozásból kikelve a minket körülvevő világ társaságában alakul
cselekvőkészségünk, önmagunkba vetett hitünk, vele szoros párbeszédben
formálódnak fantáziáink. Ha a kötődési kapcsolataink bonyolultak, és a
családunk valamiért bizonytalan vagy fenyegető hátteret képvisel
számunkra, akkor a környezetünkben lelhetünk átmeneti megnyugvásra.
Elbújhatunk egy lombos fa ágai közé, beszélgethetünk fűvel, virággal,
elsírhatjuk a bánatunkat kiskuckóknak, takaróknak és párnáknak.
De
itt tanuljuk meg helyiségről helyiségre azokat a törvényeket,
szabályokat, normákat is, amelyeket később a nagyvilágban alkalmazni
fogunk. Az étteremben például ma is úgy eszünk, ahogy odahaza, az
étkezőasztal körül tanultuk egykor. A meztelenségünket is itt
kezdjük elrejteni. Innen hozzuk a határok tiszteletének imperatívuszát, a
privát hely élményét.
Talán nem meglepő,
hogy a gyermekkori otthon egyes részeit felnőttkori otthonteremtési kísérleteink
során újrateremtjük. Kertek elemzése kapcsán figyeltek fel arra, hogy más
országból származó tulajdonosok gyakran jelenlegi lakhelyük természetes
flóráját, időjárási és „talajügyi”
szempontjait figyelmen kívül hagyva gyermekkori kertemlékeiknek megfelelő
zöld kialakítására törekszenek, ha kell, akár még növényeket is importálnak
hozzá messzi földről. De nincs ez másként az otthon belső kialakításakor sem:
egy hintaszék a nagyitól, még ha kényelmetlen is, egy falikép a szülői házból,
akkor is, ha lyukas, a tér közepébe tolt kályha, mint gyerekkori központi
emlék, segít az idői folytonosság megteremtésében, a gyermekkorunk és
szereplőinek halhatatlanná tételében.
Ezt a kulcsfontosságú
gyermekkori otthont, akárcsak a bennünk élő gyermeket hagyjuk a múltba
veszni. Pedig lélektani szempontból kincsesbányák.
Jó hír: egy amerikai
kutatás szerint, az Egyesült Államok lakóinak egyre nagyobb hányada keresi fel
30-as évei után gyermekkori otthonát és környezetét. Több száz, vagy ezer
kilométert is megtesznek, csak azért, hogy ismét fizikai kapcsolatba lépjenek
egykori fizikai környezetükkel. Legtöbbjük nem a személyes kapcsolatok, régi
barátok felkutatására indul. Egykori otthonukat szeretnék látni, ahol
nevelkedtek. Az utcát, ami számukra az egész világot jelentette akkor. A közeli
játszóteret, ahol egyfolytában lógtak. Sokan elviszik magukkal a gyermeküket vagy a társukat is erre az utazásra, hogy megosszák ezt a fontos
darabot magukból velük. A legtöbben azt a helyet keresik fel, ahol 5-12 éves koruk
között nevelkedtek. Pont abban az időszakban, amikor a közvetlen környezet
belakásán keresztül belakjuk saját magunkat is, amikor az identitásunk a
szülőktől függetlenül, a környezeti kapcsolódásainkban is formálódni kezd. (Igen, pont abban az időszakban, amikor a közvetlen környezet belakásán keresztül belakjuk saját magunkat is, amikor az identitásunk a szülőktől függetlenül, a környezeti kapcsolódásainkban is formálódni kezd.)
A kutató, Jerry M.
Burger szerint a gyermekkori otthon zarándokait elsősorban három motívum vezérli.
A legtöbben azért indulnak útnak, hogy a bizonyára még bennük
élő, de már nehezen megtapasztalható gyermekhez újra kapcsolódni tudjanak, hogy
ne csak fekete-fehér fotók alakjaként létezzen számukra.
De akadnak olyanok is,
akiket magánéleti válság késztet az útra. Döntést kell hozniuk egy nehéz
kérdésben, esetleg krízisben vannak, fontos kapcsolatokat gyászolnak. Ők azzal
a hellyel szeretnének kapcsolatba lépni, ahol az értékrendjük formálódott, ahol
legfontosabb élet-tanításaikban részesültek, segítségül hívják nagy kérdéseik megválaszolásában.
A harmadik csoportba azok
tartoznak, akiknek valamiféle lezáratlan „ügye” van. Ők gyakran boldogtalan
gyerekkorban cseperedtek, többen közülük erőszak, abúzus áldozatai. Egykori
otthonuk felkeresésével nehéz egykori életszakaszuk integrációjára törekednek
tudatos-tudattalanul. A megbocsáthatatlannak tűnő megbocsátására, az
elvarratlan szálak elvarrására.
Szemernyi kétségem
sincs e zarándoklatok pszichés jelentőségét illetően. Már csak azért sem, mert
én magam is útra keltem, nem is olyan rég. Bizton merem ajánlani mindenkinek, aki
Szent Jakab útja mellett / helyett valamiféle alternatívára vágyik. Az amerikai kutatók
meglepve tapasztalták, hogy az utazásról visszatérők nagy
hányada nem fogadta el a szerződésben szereplő, kutatási részvételért
járó pénzösszeget, sőt, helyette köszönő levelek hadával árasztották el utólag
a szakembereket.
Egyszóval gyermekkori
önmagunk, mélymagunk, értékrendünk és élet-tanításaink felkutatása érdekében,
kalandra fel! Nem kell Portugáliáig gyalogolnunk ahhoz, hogy meghatározó, sőt
talán életfordító tapasztalatokban gazdagodjunk. Elég, ha időutazunk jó néhány
évet. A feladat abszolúte megvalósítható, hiszen környezeti horcruxaink
bármikor felkereshetők. Az is lehet, hogy a közelükben élünk ma is, de csak
elmegyünk mellettük a hétköznapokban, ahelyett, hogy igazán odafordulnánk, kapcsolódnánk
hozzájuk. Szívemből bíztatok mindenkit, még ha első lépésként csak képzeletben
is, de kiránduljon!
Például úgy, ahogy ennek a visszaemlékezésnek a lejegyzője tette.
Jó hazatérést kívánok
mindenkinek!
Így egyelőre csak ennyit tudok hozzáfűzni: Hűha! Nagyon jó! :) Normális hozzászóláshoz el kell olvasnom többször, és jó sokat kell gondolkodnom rajta.
VálaszTörlésUi: külön köszönet és hála Harry Potterért! Ha jól olvastam (a Pottermore-on, hol máshol? :D), Stephen King mondta, hogy J.K. készített hét horcruxot írt hét könyvet és szépen elhelyezte bennük... Aztán az olvasók kiegészítették: tényleg készített hetet, mégpedig: Dumbledore, Piton, Fred, Dobby, Hedvig, Tonks, Remus. Hrrr. Csak a legsúlyosabban vitatható és/v. a történet szempontjából egyáltalán nem nélkülözhetetlen gyilkosságait összegezték.
Egyébként nincs kedved egyszer egy ilyesmi témát is boncolgatni, h. akik valamely meseuniverzum/távoli kultúra/teljesen autentikus, régmúlt bútortörténeti kor szerint rendezik be az otthonukat, annak mi a részletes háttere? Azt hiszem, meglepően sokan vannak(izé, vagyunk) ilyenek. :)
Evehid
Köszi, Evehid. Szívesen érintem a témát, meg is ihlettél vele, az alternatív valóságok megjelenése az otthon terében izgalmas feladatnak tűnik. És becs szó, nagyon hamarosan jelentkezem, köszönöm a türelmed!
VálaszTörlés