Van
a környezetpszichológiának egy fogalma, amit leginkább helybalettként
fordítanék. Azt a koreográfiát jelöli, amit otthonunk és tágabb környezetünk
helyei között táncolunk le különböző időszakokban. Hogy mit értek otthonunk
különböző helyei alatt? Például az egyes helyiségeket. Aztán az egyes helyiségek
számunkra fontos és jelentésteli részeit. Otthonlétünk során ezek között „balettezünk”
folyamatosan.
Ébredés után beleragadunk még kicsit az ágyba, aztán tovább bóbiskolunk
a konyhaasztal mellett a kávé társaságában, majd megpróbálunk elvánszorogni a
fürdőszobáig, ott tisztálkodunk és talán sminkelünk, majd a ruhásszekrénnyel is
konzultálunk hosszabb-rövidebb időn át, és közben nyilván kapcsolódunk a velünk
élőkhöz és az ő helyeikhez is. (Mondjuk az ágyuk mellett megpróbálunk lelket
verni beléjük, vagy ők belénk, együtt tolakszunk a fürdőszoba ajtó körül, és ha
minden jól megy, közösen reggelizünk).
Miközben
ide-oda mozgunk, van egy belső tudásunk arról, várhatóan mikor és hol bukkan
fel a másik, és persze ő is sejti a mi útvonalunkat és tartózkodási
helyeinket. Mert nem véletlenszerűen,
hanem menetrendszerűen közlekedünk és időzünk otthonunk különböző helyein. Mint
hangyák a hangyabolyban, pont úgy mozgunk mi is a családi vagy párkapcsolati
koreográfia részeként, amelynek megvan a reggeli, a délutáni, az esti, a heti,
a karácsonyi stb. verziója.
Nagy
kaland végiggondolni egy hétköznapunkat helybalett
szempontjából. Akár még egy otthon alaprajzot is felskiccelhetünk, hogy bejelölhessük rajta
saját és családtagjaink útvonalát. Vajon melyik helyiségekben fordulunk meg legtöbbször? Milyen tárgyakhoz kapcsolódunk leginkább? Hol találkozunk össze a többiekkel?
Van olyan része az otthonunknak, amit elkerülünk, vagy amit a többiek
koreográfiája sem érint? Esetleg érdemes elgondolkodni, miért esik ki ez a hely
az útvonalakból és szükség van-e rá jelenlegi funkciójában, formájában.
A
helybalett koreográfiáját több tényező is szabályozza, amelyek közül én most
kettőt emelnék ki: az otthoni rutinokat és a rítusokat.
Rutinnak
nevezzük azokat
az ismétlődő viselkedéseket és tevékenységeket (pl. fogmosás, öltözés, asztal
letörlése reggeli után, stb.), amelyek kiszámítható rendszerességgel fordulnak
elő az életünkben, és amelyekkel kapcsolatban többé-kevésbé úgy érezzük, akár
akarjuk, akár nem, meg kell csinálnunk őket.
Ezek a mindennapi bejáratott
rutinok (pl. a felkeléstől a munkába indulásig tartó reggeli rutinok sorozata)
valójában megkímélnek minket egy sor döntés meghozatalától. Segítségükkel
robotpilótára kapcsolhatunk, és az egymást követő cselekvések kötött
koreográfiája ellenére kedvünkre szabadon lazíthatunk és csaponghatunk.
A mindennapi rutin cselekvéseink közé azonban gyakran
rituálé is vegyül. Például a reggeli kávé elfogyasztása az asztalnál, mielőtt
ébred a család, majd egy közös étkezés már rituálénak számít, mert szimbolikus
jelentésük van. A kávézás az alvásból az ébrenlétbe, a passzivitásból az
aktivitásba, a bentből a kintbe vezet át minket, míg a közös családi reggeli a
család egységének megerősítését, a napi szétszóródást megelőzően a közösséget
szimbolizálja. A rituálékat a rítusokkal ellentétben nem “kell”-ből, hanem
saját vágyainkat követve hajtjuk végre, és míg a rítusok általában
mechanisztikusak, a rituálék nagyon is megtervezettek.
A helybalett jelensége pontosan
megmutatja, hogyan fonódik össze elválaszthatatlanul a rutinok és rituálék nagy
része az otthonunk terével.
Olyannyira, hogy költözés esetén új környezetben a
korábbi rutincselekvések egy időre elveszítik pihentető, robotisztikus
jellegüket, a rituálék pszichés ereje csökken és a megszokott helyeink elvesztése miatt a hétköznapi és az
ünnepnapi koreográfiánk egyaránt meg kell, hogy változzon.
Sokat segíthet
ilyenkor korábbi „táncunk” ismerete és elemzése, mert általa újrateremthetővé
válnak korábbi otthonunk kiemelten fontos helyei. Átmenthetővé válik például
egy sarok, ahová gyerekeink mindig bevették magukat közös fantázia-játékokra, vagy
egy megszokott meditálóhely tárgyi és fizikai jellemzői
De táncunk ismerete abban is
segítségünkre lehet, hogy otthonunk lelki egészség szempontjából még inkább
támogató közeggé váljon.
Koreográfiánk ugyanis kirajzolja, hová vonulhatunk el
személyesen, és hol találkozunk elsősorban össze odahaza, de felfedi a
hiányokat is, amelyeknek aztán a nyomába eredhetünk. Megvizsgálhatjuk például,
vajon egy testvérpár tagjai közül az egyik miért csak alig tartózkodik a közös
gyerekszobában, míg a másik ki sem füstölhető onnan. Vagy esténként miért a
tévé előtt találkoznak össze a lakók, miközben a közös étkezőben egymást váltva
jelennek csak meg bekapni a vacsorájukat. Ilyenkor a környezet átalakítása is
segíthet a „tüneteken”: például átformálhatjuk azt a bizonyos asszimetrikusan
használt gyerekszobát térelválasztók segítségével, vagy saját fenségterületek
kialakításával, megteremthetünk egy olyan étkezőrészt, ahol mindenki
kényelmesen elfér, és ahol a családi interakció elősegítése az elsődleges szempont.
Nálam épp hétfő reggel van, 6
óra múlt. Már hétkezdő rítusommá vált, hogy ilyenkor kiülök a nappaliba, és egy
jó adag menta tea mellett újraolvasom az aktuális posztot, mielőtt
elsodorna a napi rutin. Nemsokára kicsoszog ide a legidősebb fiam, közli, hogy ma nem
akar iskolába menni, majd leül mellém, megnézi a bejegyzés képeit, véleményezi őket,
és reggelit követel. Erre aztán előkerülnek az “ovisok” is, és már fejest is
ugrunk a hétköznapokba: családi összefogással próbáljuk felébreszteni a férjem, aztán következik a reggeli a konyhában, “vakarászkodás” a fürdőszobában,
öltözködés a szobákban, indulás előtti elmebaj az előszobában. De most:
egyedül egy bögre teával. Enyém a világ. Ki is használom alaposan. Például úgy,
hogy megkérdezlek Benneteket a hétköznapi rítusaitokról, had’ tanuljunk kicsit egymástól.
Szóval: ti milyen szimbolikus napi szertartásokhoz folyamodtok? :-)
Fotók: David Perkins
Nálunk a reggeli rítus nagyon egyszerű, ami az én részemet illeti :) mivel 6-ra megyek dolgozni (saját döntés volt a munkaidőm, főnökeim rugalmasan kezelik a munkaidőm megválasztását) , ezért irtó korán (5.00-kor) kibújok az ágyból és a fürdőszobába előző este előkészített dolgaimmal elvégzem a tisztálkodási szertartást és már ki is léptem a házból. Így a fiúkat a legkevésbé sem zavarom.
VálaszTörlésAz iskolába készülődést, a reggeli zűrzavar levezetését a férjem végzi, az én terepem a délutáni és esti koreográfia, és mivel korán otthon vagyok (15 órakor) így a gyerek érkezéséig (16 óráig) még egy kis "privát" időm is van... :)
A függöny elhúzása az első, kinézek,-hála az Égnek már világos van-, nincs-e egy nyúl, vagy egy őz a környéken, mit csinálnak a madarak, milyen az égbolt...Szeretem ezt, mert még ha zegernye idő van, akkor is, szerethető, életadó, felszabadító ez a kinti világ. Ha már nincs hideg, az ablakot is kinyitom. Nálunk a kisfiam, miután félálomban előkerült,betakarom, bevackolódik a kanapéra, és ott is marad, míg apukája nem kerül elő a fürdőszobából, és akkor végre hosszan ölelkeznek, "csipogással" üdvözlik egymást, mint a kis krokodilok, mikor kikeltek a tojásból. Aztán jön a közös reggeli, kamaszunk ekkor kerül csak elő, és aztán a lehető leghamarabb el is tűnik, vissza a kamasz szoba bugyrába. Szeretem még azt is, hogy én hagyom el utolsónak a bázist, a többiek már kint vannak ilyenkor a ház előtt, fülbevalót veszek, kiválasztom az aznapi kendőm, és visszanézek még az előszobából,ebben a pillanatban el tudok köszönni az otthontól, és hálát érzek, hogy van ez a barátságos és kicsit rendetlen fészek, ahova hazajövünk.
VálaszTörlésKöszönöm Nektek, hogy megosztottátok a rituáléitokat és rutinjaitokat. Mindkettőből tanultam valamit: Edit, Tőled azt, hogy lehet a munkahelyi rutinokat a család menetrendjéhez hangolni, Szilvi, Tőled pedig azt, hogy a máshol talán mechanisztikus, mindennapi rutinokból (lásd függönyelhúzás) hogy lehet mágikus rituálé. :-)
VálaszTörlés