2016. április 29., péntek
2016. április 28., csütörtök
Istállóból design lakóház
Lovely Cottage 1946-ban megnyerte az angol "Grand Nationalt" (csak szólok, hogy egy lóró, van szó, aki egy komoly nemzeti lóversenyt nyert…:)), majd visszavonult kipihenni fáradalmait ebbe a Manchester mellett található istállóba. Ez volt az épület fénykora, és sajnos a rákövetkező fél évszázad eléggé elbánt vele… A lerobbant épületet végül műemlékvédelem alá helyezték. Az épület csodás karaktere és fényes múltja megindították az AR Design Studio tulajdonosait, akik megtartva eredeti szerkezetét (és a benne található használati tárgyak egy részét) új funkciót adtak az épületnek, amely mára 3 hálószobás lakóház.
Beköltöznék, és az egyik szobába vinném magammal a lovamat is! :)
Forrás: inhabitat
2016. április 27., szerda
Drótlámpák a Goa Homeban
Ma délelőtt a Király utca környékén jártam, és ha már arra tévedtem, beugrottam megnézni a Goa Home legújabb kínálatát. És ezekbe az esetlegesen lígő-lógó drótlámpákba azonnal beleszerettem... :) Ráadásul tök kifizethető: az egyiken 24.900 Ft-os árcédulát fotóztam. Gondoltam, hátha pont valami ilyet kerestek!
2016. április 26., kedd
Fehér csempével egyszerűen
Még mindig félve mondom, mert a legtöbben a mai napig kérik tőlem: óvatosan a metró csempével, mert már a csapból is az folyik... Félő, hogy nemsokára ugyanilyen hévvel szeretnétek majd megszabadulni tőle. Én is szeretem persze és nem egyszer használom is, de engedjétek meg, hogy jó szívvel ajánljam tulajdonképpen a legköltséghatékonyabb megoldást... Az egyszerű 15x15-ös Zalakerámia Carnevalt, amelynek négyzetmétere 1.850 Ft (itt).
Ezt használtuk a Szöszi fürdőszobáiban és a konyhájában is! :)
Szöszi fotók: Tóth Milán
2016. április 25., hétfő
OTTHONTERÁPIA: ÖRÖKKÖN-ÖRÖKLÉS
Akár tetszik, akár
nem, beszélnünk kell róla: az otthonunk és vele együtt a tárgyaink bizony
túlélnek minket. Az utolsó nagy költözésünk alkalmával már csak mi megyünk, az
életterünk és tartozékai (noha addig bizonyos értelemben a részünk voltak, mi
pedig az ő részük) maradnak.
Az öröklés
folyamatán keresztül ráláthatunk arra, hogy az otthonunknak nem kizárólagos
tulajdonosai, hanem inkább csak átmeneti lakói, vagy ha így jobban tetszik, kronológiai
társbérlői vagyunk csak, hiszen hajlékunkat sok esetben mi is kapjuk valakitől, hogy majd tovább adjuk valakinek. Az örökítés láncolatán keresztül mentődik át a
jövőbe, vagyis az „örökbe” tárgyi szinten mindaz, ami fontos számunkra, az
előttünk ott élő számára, az előtte ott élő számára és így tovább.
Kanada francia ajkú
részén él egy szokás: amikor az idősek többé már nem tudják ellátni magukat, és
szociális intézménybe költöznek, „széttörik a házukat” (casser maison). Fontosabb tárgyaikat, ingóságaikat
szétosztják szeretteik között, így biztosítják életük folytonosságát még személyesen,
és így, ezzel a rituális háztöréssel kezdik meg a készülődést oda, ahová az
otthonuk és a tárgyaik már nem tartanak velük.
Beköltözni egy
családtagtól, vagy ismerőstől örökölt házba egészen más történet, mint egy
idegentől vásárolt lakást birtokba venni. Míg az utóbbi esetben számos mágikus
cselekedethez, (tisztasági festés, takarító szolgálat) folyamodunk, hogy az
előző lakó nyomát és szellemét kiűzzük tudatunkból, addig örökség esetén gyakran
épp a kiűzés esik nehezünkre.
Hiszen az előző
lakó nem idegen, hanem számunkra többé vagy kevésbé fontos másik, aki többé már nincs
velünk. Tárgyai, téri megoldásai őt képviselik számunkra, őrzik a keze nyomát,
emlékeztetnek a szokásaira, közösen megélt eseményekre, a személyére. Minél
fájdalmasabb és közelebbi a veszteségünk, vagyis minél kevésbé gyászoltuk őt
el, annál nehezebben függetlenedünk tárgyaitól és téri megoldásaitól.
Az öröklés számos
ismert fordulata tulajdonképpen a gyászmunka tárgyi megjelenéseként
tolmácsolható.
A testvérek gyakori
marakodása a kapottak felett, mintha a veszteség, a halál tagadását képviselné,
és egyfajta fájdalomcsillapítóként volna jelen. Utolsó rivalizációs lehetősége ez a szülők szeretetéért küzdő testvéreknek. A szülők távozása épp a
testvéri köteléket, a közös családi jövőt rázza meg alapjaiban, a testvéri
összetartozás érzése jelenlétükben természetes volt, hiányukkal pedig gyakran
újra definiálandó, akár csak az életben betöltött szerepeink.
A veszteség feldolgozásával
párhuzamosan nem csak az elvesztett személy épül be belső "tárgyként" lelkünkbe,
hanem szép lassan külső, dologi „képviselői” is elpakolhatóvá lesznek.
Átalakíthatóvá, esetleg eladhatóvá válik az örökölt otthon, lassan mi is
megjelenhetünk a térben. Vagyis az örökség már nem az előző lakó, hanem a benne
élők hajlékává, identitáselemévé válik.
Az öröklés
szimbolikája talán a családi generációk láncolatán keresztül ragadható meg
legpontosabban. Az örökítők életük folytonosságát, az ÖRÖK-ségüket biztosítják
azáltal, hogy életükben kijelölik tárgyaik, otthonuk sorsát. Szimbolikusan
átadják a stafétabotot a következő generációnak, és egyben delegálják a
számukra fontos értékek, ügyek, emlékek továbbvitelét. Életük esszenciájának
szimbolikus tárgyi képviseletét a jövőben.
Az örökösök számára
az öröklés eseménye tulajdonképpen egy elismerési rituálé: helyet ad számukra a
családi generációk láncolatában, útlevelet nyújt életük kiteljesítéséhez az
előző generációk által delegált értékek, életformák, emlékek mentén, ezáltal
pontosítja és erősíti személyes és családi identitásukat egyaránt.
Számos családnál
megfigyelhető a generációk hosszú során átívelő, szimbolikus hatalmánál fogva
eladhatatlan ház, amelyet testvérek, unokatestvérek együtt örökölnek, és ami
nem szolgál lakóhelyéül senkinek, de ha valaki bajba kerül, mindig
rendelkezésre áll. Egyébként pedig nyaralóként, vagy családi események
színhelyeként funkcionál, ahol a családtagok megélhetik eredetüket,
összetartozásukat, megmártózhatnak az előző generációk ölelésében, és mindezt
örökíthetik gyermekeik felé is.
Egy pszichodráma
játék keretein belül egy ifjú örökös otthonába látogattam. Húszas évei elején járó
fiatalemberről beszélünk, aki nagyapja lakását örökölte, miután a nagyapa súlyos
krónikus betegségben meghalt. A fiú ápolta őt, mivel lányaival nem volt könnyű
viszonya a szigorú, zárkózott ember hírében álló nyugdíjas építésznek. Az
ápolás közben gyengéd szálak szövődtek a nagyapa és a fiatalember között, akire
az élettől való búcsúzás, az összegzés és végül a halál közelsége traumatizálón hatott.
Még alakuló felnőtt identitása mindenestül felmarkolta a nagyapa örökét, és az
addig graffitiző, világcsavargó, hipszter fiú egyik napról a másikra katonás
napirend szerint, kitűzött napi feladatok árnyékában élő felnőtt lett.
Az örökölt lakásban
még hónapokkal a nagyapa halálát követően is alig mozdult valami. A nappali
teljes egészében megmaradt egyfajta nagyapa emlékszobának, ahová a jelen lévő
személyes tárgyakon kívül még további fiókokból előbányászott emblematikus
tárgyak: körzők, vonalzók, oklevelek kerültek. A dolgozóasztal úgy festett,
mintha a nagyapa épp csak leugrott volna a sarki trafikba valamiért, mielőtt
folytatja a munkát. A komódon egymás mellé sorakoztak az addig elpakolt családi
fényképek, segítségükkel összebékültek az eltávolodott családtagok. A fiú személyes jelenléte
csak a hálószobában volt valamennyire érezhető, ott egy falra rögzített függöny
mögött külön hálóhelyet alakított ki magának, miközben a nagyapa ágya uralta a
helyiséget.
A fiúnak segítségre
volt szüksége a fiatalon átélt élmények feldolgozásában és a gyászfolyamatban. Meg
kellett értenie, hogy a családi viszályok miatt olyan feladatok hárultak rá,
amelyek valójában nem őt illeték volna. Tisztázni kellett, hogy a nagyapai
örökség nem jelenti a nagyapa életfeladatainak, életstílusának az átörökítését
rá, hogy saját identitás-bimbói megtartása mellett is őrizheti és továbbadhatja
nagyapja emlékét. Az egyéves csoport végére az örökölt otthon már egészen másként
festett: noha jó néhány tárgy (például a nagyapa íróasztala, fogasa,
íróeszközei) megmaradtak, de ezek eklektikus gyönyörűségbe olvadtak a fiú
világát képviselő dolgokkal. Például a nappali falára festett világtérképpel, a
fiókokba rejtett festékszórókkal. A hálószobából kikerült a nagyapa ágya,
viszont bekerült egy óriási függőágy, a komódról pedig számos régi családi kép végül
a szülőknél kötött ki, míg helyükre néhány, addig ismeretlen lányfotó került…
2016. április 23., szombat
Vivre kedvencek
Biztos sokan ismeritek a Vivre oldalt, ahol mindig aktuális akciókat, korlátozott időtartamban elérhető bútorokat és kiegészítőket kínálnak. Általában tényleg kedvezőek az árak, és alacsonyabbak, mint amennyiért amúgy fel tudnám kutatni, de vannak olyanok is, amelyek körübelül annyiért elérhetőek, amennyiért amúgy is lehet kapni őket a piacon (már, ha sikerül felkutatni, hogy hol). Aztán sok olyan is volt, ami életben annyira ronda volt, hogy vissza kellett küldeni (volt egy kárpitos kanapé, amiről csomó fényképet kaptam életben, azt hittem lefordulok a székről a röhögéstől, de gondolom, akinek benne állt a pénze, az nem fogta fel annyira vidámat), igaz, szép rendben meg is kapták a pénzüket.
Lényeg a lényeg, ha tetszik valami, akkor érdemes a Vivréről beszerezni, és nagyon jó kis boltot lehet csinálni. Összeszedtem a mai kedvenceimet. Ha valami tetszik, gyorsan le kell rá csapni, mert elég rövid ideig érhetőek csak el…
Cuki kis rózsaszín szék...
Ezek az asztalok például nem filléresek, de - így fotón - tekintve a kidolgozás minőségét, ár-értékben szenzációs...
Kamu Caravaggio lámpa tényleg nagyon olcsón...
Eames copy szintén "fillérekért"...
Én még ennél olcsóbban Kartell Masters másolatot nem láttam. Ha megveszitek, nyugtasson a tudat, hogy a tervező (Philippe Starck) maga mondta, hogy nem dühös a másolatok terjedésére, hogy őt ez szórakoztatja, és vásárolt is már saját másolatot… :)
Láncos csillár. A csicsa, ami kéne...
Kecses asztalpár "fillérekért"...
Acapulco hintaszék. A "hinta" szerezet aránytalanul vaskos a szék kecsességéhez képest, de azért tetszik...
Szőr puff. Megint nem a legolcsóbbak közül, de hát szerintem jól néz ki!
Kifejezetten drága, viszont szuper szexi!
Érdekes: a nagyobb olcsóbb...
Arany polc a glamouros stílus kedvelőinek...
Imádom a kültéri szőnyegeket. Rengeteg színben és méretben elérhető, ha másért nem is, ezért mindneképpen érdemes felkeresni az oldalt...
Ez az asztal egy műremek...
Tele a Vivre cuki csecsebecsékkel is. Azok kevésbé dobogtatják meg a szívemet, de azért mutatom, milyen klassz balhés dolgokat lehet fellelni...
Képek: www.vivre.hu
2016. április 22., péntek
Élet 13 négyzetméteren
A Lakáskultúra előző számába szakértőként kértek fel. Ötleteket adtam, miként lehet egy lakásból leválasztani apró garzont. Szokásos szerénytelenségemmel állíthatom, az én megoldásaim se voltak rosszak, de ez itt legalább megvalósult! :) Nem mondom, hogy életem álma a kéró, de egyszerű, praktikus, és egy diáknak talán jobb, mint egy csótányos kolesz… Nem?
Tervező: Szymon Hanczar
Forrás: contemporist
2016. április 21., csütörtök
Vidám barcelonai nappali
Vidám barcelonai lakást találtam a világhálón, amit nagyon üdének és klassznak gondolok. Külön nagyon tetszik, hogy úgy kombinálja a drágább designer elemeket az Ikea gazdaságossal, ahogy én szeretem… :) Na meg az is vonzó, hogy kedvenc lámpám lóg az étkező asztal felett: Bell by Normann Copenhagen.
Forrás: not a paper house
2016. április 20., szerda
Milyen szőnyeget válasszak?
Nagyon sokan kérdezitek meg tőlem, hogy merre érdemes körülnézni, amikor szőnyeget választotok, és ilyenkor sajnos nem dúskálok a válaszokban... Ma Magyarországon nagyon nehéz szőnyeget találni…
Most sem tudok végtelen mennyiségű céget ajánlani, viszont tényeg nagy örömmel mutatom be, hogy nagyon kedves partnerünk, a HeavenRugs, milyen klassz kínálattal dolgozik…
Nézzük meg, milyen ismérvek mentén lehet szőnyeget választani: érkezzen egy kis nappali-szőnyeg párosítás. Manapság nem divat előtérbe tolni a szőnyegeket, jellemzően inkább csak finoman a szoba hangulata alá játszik egy jól kiválasztott darab. Ahogy az alábbi képen is: a kompozíciót a kanapé, a párnák és az asztal adják ki, a szőnyeg csak diszkréten kiegészíti az általuk megteremtett atmoszférát...
Most sem tudok végtelen mennyiségű céget ajánlani, viszont tényeg nagy örömmel mutatom be, hogy nagyon kedves partnerünk, a HeavenRugs, milyen klassz kínálattal dolgozik…
Nézzük meg, milyen ismérvek mentén lehet szőnyeget választani: érkezzen egy kis nappali-szőnyeg párosítás. Manapság nem divat előtérbe tolni a szőnyegeket, jellemzően inkább csak finoman a szoba hangulata alá játszik egy jól kiválasztott darab. Ahogy az alábbi képen is: a kompozíciót a kanapé, a párnák és az asztal adják ki, a szőnyeg csak diszkréten kiegészíti az általuk megteremtett atmoszférát...
Mint például ez... ITT
Vagy ez... ITT
Van, amikor mégis szeretjük a kontrasztot, és egy jól megválasztott perzsa teszi otthonossá nappalinkat...
Például ilyen? ITT
Vagy maradjunk egy sima fehér shaggy szőnyegnél? Ez jó választás, ha eleve sok színnel operáltunk, hiszen a fehér mindennel harmonizál...
Tessék, van ilyen... ITT
Vagy azért legyen benne egy kis minta? Ez most nagyon divatos...
Legyen! ITT
Aztán van az a helyzet, amikor a szőnyeg nem háttérszereplőként
jelenik meg, hanem kifejezetten markáns része a kompozíciónak. Például
meghatározza a hangulatot… Van, amikor a szőnyeg jelöli ki az enteriőr markáns színvilágát:
Tessék, egy szép sárga.. ITT
És lehet ezt még fokozni is…
Ez például elég színes, nem? :) ITT
Szóval azért látjátok, lehet találni minden hangulatnak megfelelőt a Heaven Rugs kínálatából. Érdemes átnézni az online kínálatot (ITT), vagy elmenni személyesen a MAXCitybe, és ott megismerkedni a darabokkal...
© Térkultúra by Petra Nikoletti. All rights reserved.