Amennyire ellene vagyok az év eleji fogadalmaknak, annyira fontosnak tartom, hogy december végén kicsit kielemezzem az elmúlt egy év eseményeit, összehasonlítsam a két évvel ezelőtti állapotokkal, és ezekből tanulva valamilyen stratégiát készítsek a rákövetkező évre. Ez a terv nem egy számszerű konkrétumokat tartalmazó lista (néha az is: beszerzendő 1 db beépített szekrény...:)), inkább olyan vágyódásféle - történések, állapotok, amelyek kimaradtak az elmúlt évből, és már nagyon aktuálisnak gondolom őket.
Ezt a szokásomat a Térkultúrára igazítom, és előkeresem az idei kedvenceimet (kategóriánként maximum ötöt) - hogy a jövő évet a kínálat legjavához tervezzem! :)
KEDVENC LAKÁSAIM:
- Svéd mediterrán
- Konyha a piros lépcső alatt
- Pasisan pink
- Loft belső kerttel
- Vintázs férfi akttal
LÁMPA, ami nagyon kéne:
- Kötött viccesség
- DNS
- Ilde Max
LEGIZGALMASABB KIÁLLÍTÁS:- Milánó: ITT, ITT, ITT, ITT és ITT
- London
KEDVENC SZÓRAKOZÁSOM
- Festményekhez bútort keresni: ITT és ITT.
KEDVENC KONYHÁM- Sheer
KEDVENC BÚTORDARABJAIM- a roche bobois színes kanapéi
- a patchwork ágyvég
- tömör tölgy asztal a Cassandrától
- a Maffia kanapé a HANNABI-tól
- Plastik Side Chair
AZ IDEI ÉV FŐ-FŐ KEDVENCE- MOZA, azaz Kauker Szilvi, aki ezeket a gyönyörű lapokat gyártja. Volt szerencsém dolgozni vele, és mindenkinek a legjobb szívvel ajánlom! :)
Köszönöm, hogy 2010-ben olvastatok, és ígérem, 2011-ben még izgalmasabb posztokkal jelentkezem nap, mint nap!!!
BOLDOG ÚJ ÉVET, ÉS ÓVATOSAN MA ÉJJEL! :)
2010. december 31., péntek
2010. december 30., csütörtök
Panoráma hotel Norvégiában
Világ életemben a napfényért, a tengerpartért, a mediterrán vidékért (és konyháért) rajongtam, és semennyire nem hozott lázba a hegyi pihenés, a síelést leszámítva. Mióta az anyajegyeim nem akarnak rendesen viselkedni, kénytelen vagyok felülbírálni korábbi szokásaimat, és a nyaralás új formáit keresni. Talán a Juvet Landscape Hotel meghozza a kedvemet a magaslati kirándulásokhoz. Azért még nézegetem egy darabig, mielőtt elindulnék...:)Forrás
2010. december 29., szerda
Barlang étterem a jobb akusztikáért
A Koichi Takada Architect tervezte ezt az új éttermet Sydney-ben, ahol a fabordák jobb akusztika kialakításáért felelősek egy vizuálisan összetett és érdekes környezetben. Véleményük szerint a bordák egy hangstúdió érzetét keltik, ezzel az éttermi beszélgetés "intimebb" élménnyé válik.Forrás: arch daily
2010. december 28., kedd
Karton-fotel, avagy a szülők felelőssége
Szülőként azt vallom, hogy a környezetvédelem a következő generáció nálam jobbá nevelésével kezdődik... Még ha nincs is egyértelműen belém kódolva, hogy meg kell állni a pirosnál, nem szabad lógni a BKV-n, vagy szelektíven kell gyűjteni a szemetet, mióta gyerekeim születtek, látványosan szabálykövető vagyok (legalábbis a jelenlétükben...:)), hogy felnőtt fejjel nekik mindez teljesen természetes legyen.
Pete Oyler Rip + Tatter fotelkája már egész kis kortól a gyermek életébe csempészi a környezettudatos gondolkodást, észrevétlen mutatja meg számukra a dizájn(er) és a felhasználó felelősségét egy tisztább, élhetőbb jövő kialakításában. És nem üt nagyot, ha fejen somja vele kistesóját. Jeles!Via mocoloco
Pete Oyler Rip + Tatter fotelkája már egész kis kortól a gyermek életébe csempészi a környezettudatos gondolkodást, észrevétlen mutatja meg számukra a dizájn(er) és a felhasználó felelősségét egy tisztább, élhetőbb jövő kialakításában. És nem üt nagyot, ha fejen somja vele kistesóját. Jeles!Via mocoloco
2010. december 27., hétfő
Gyökér dekanter
Szeretek borozni (szoktam is...), nálunk is itt figyel egy hagyományos fazonú dekanter a konyhaszekrény tetején. Szívesen lecserélném erre a szokatlan darabra, de vannak kétségeim: nem az a cél, hogy minél nagyobb felületen lélegezzen a bor? Szakértők hozzászólásait megköszönném! :)
2010. december 26., vasárnap
Jò szívvel ajánlom
Judith Miller Design című átfogò könyvét, amely sok szép képpel tűzdelve, tényleg olvasmányosan kalauzol az építészet és formatervezés világában. Karácsonyra kaptam, és még úgy is élvezettel forgatom, hogy az anyag jó része régi ismerős.
2010. december 25., szombat
Idén mese-karácsonyfánk van!
Ikea gazdaságos normann fenyővel dolgozunk, így a küllemét illetően nem lehettem finnyás (1000 Ft-ért mit akarok...), szép magas ugyan, de kevésbé terebélyes és sűrű, mint szerettem volna. A hiányokat kompenzálandó, gondoltam teleaggatom mindenfélével. Így kerültek fel a gyerekek kisebb méretű játékai az ágakra... :)
Idén mese-karácsonyfánk van!
Ikea gazdaságos normann fenyővel dolgozunk, így a küllemét illetően nem lehettem finnyás (1000 Ft-ért mit akarok...), szép magas ugyan, de kevésbé terebélyes és sűrű, mint szerettem volna. A hiányokat kompenzálandó, gondoltam teleaggatom mindenfélével. Így kerültek fel a gyerekek kisebb méretű játékai az ágakra... :)
2010. december 24., péntek
2010. december 23., csütörtök
Ha még nincs fád
... de sokat horgászol, így van a spájzban némi damil és horog, akkor ki se tedd a lábad otthonról: készíts magadnak szellem-karácsonyfát.Elkészítésének lépéseit megtalálod a not martha blogon.
2010. december 22., szerda
A hét dizájnere: Arne Jacobsen
A mai napig nincs olyan lakberendezési magazin, amelyben legalább egy helyen ne lenne tetten érhető valamely munkája. A XX. század egyik legmeghatározóbb formatervezője (és építésze) a dán Arne Jacobsen.
Állítólag, mikor - az egyébként angolul alig beszélő, hazáját ritkán elhagyó Jacobsen - 1958-ban megbízást kapott az Oxford University új kollégiumának megtervezésére, egy neves építész nyílt levelet tett közzé a Times-ban, miszerint a brit építészeket ezzel nagyobb sérétés érte, mint amikor a 11. században franciák építették újra a canterburyi székesegyházat. Ennek ellenére ő tervezte - a mai napig változatlan - épületet, pontosan meghatározva a függönyök színét, a telepítendő fákat és a campus-on található tó halállományát is...:)
Ez egyébként jellemző rá: építészként, és ipari formatervezőként is mindig koherenciára törekedett.
1902-ben született Koppenhágában, és a művészeti egyetem megkezdéséig kőművesként dolgozott. Valószínűleg ez alapozta meg Jacobsen anyagok iránti mély szeretetét, amely később munkájának meghatározó elemévé vált.
Mint a legtöbb fiatal építész, pályafutását Jacobsen is magánházak építésével kezdte, amelyek stílusa keveréke a racionalista egyszerűségnek (diákévei alatt utazott Berlinbe, és ismerte meg Mies van der Rohe és Walter Gropius építészek munkáit) és a skandináv mentoraira jellemző klasszicizmusnak.
A második világháború alatt Svédországba menekült, ahol tapétákat és szövetet tervezett.
1945-ben visszatért Dániába, és részt vett az ország rekord sebességű újjáépítésében, ám az ötvenes évektől az amerikai Charles és Ray Eames hatására egyre inkább a terméktervezés felé fordult.
1951-ben készült el az modern élettérhez tökéletesen alkalmazkodó, kompakt, könnyen összerakható Ant chair-rel (hangya székkel), 1955-ben pedig az egyszerűbb homokóra változattal a Series 7-tel.1955 és 60 között lehetőséget kapott integrált tervezési elméleteinek gyakorlatba ültetésére, és a SAS Royal-lal a világ első design hotelje nyitotta meg kapuit Koppenhágában. Az épület szerkezetétől kezdve a kerámia hamutartókon át, a rozsdamentes evőeszközökig (amelyeket később Kubrick a kultikus 2001: űrodüsszeia c. filmjében használt) mindent Jacobsen tervezett. Ennek a szállodának a berendezéséhez készítette két, a XX. század legnépszerűbb kárpitos ülőalkalmatosságát, a hattyú és tojás fotelt.
Íme a hotel 606-os szobája:
Ez a hotel, a már említett kollégium, és a Dán Nemzeti Bank központja tekinthető főművének.
A bank:
Jacobsn az 50-es években megalapozta a dán bútorok és design termékek hírnevét.De nem csak a tojás és hattyú fotelek tervezőjeként volt zseniális, egy másik huszadik századi etalont, a 17 darabos, egyszerű, henger formájú konyhai kiegészítőket összefogó Cylinda Linet is ő tervezte nevelt fia cégének, a Steltonnak a 60-as évek végén. Három évig dolgozott a kollekción,amelynek eladási számai eleinte annyira gyengék lettek, hogy a tulaj végül saját feleségét küldte kamu megrendeléseket leadni a lebőgés elkerülése végett. Minden jó, ha vége jó: a Cylinda Line végül nagyon sok nemzetközi díjat elnyert.1971-ben, néhány hónappal a halála előtt Jacobsen összefoglalta pályafutása lényegét. "Az arányosság mindennek az alapja. Az arányok teszik a görög templomokat olyan gyönyörűvé. És ha a reneszánsz, vagy barokk imádott épületeit közelebbről megszemléljük, megállapíthatjuk, mennyire művészien tagoltak. Ez a lényeg."
Bejegyzésem alapjául a Design Museum anyaga szolgált. Képek forrása a Flickr.
Állítólag, mikor - az egyébként angolul alig beszélő, hazáját ritkán elhagyó Jacobsen - 1958-ban megbízást kapott az Oxford University új kollégiumának megtervezésére, egy neves építész nyílt levelet tett közzé a Times-ban, miszerint a brit építészeket ezzel nagyobb sérétés érte, mint amikor a 11. században franciák építették újra a canterburyi székesegyházat. Ennek ellenére ő tervezte - a mai napig változatlan - épületet, pontosan meghatározva a függönyök színét, a telepítendő fákat és a campus-on található tó halállományát is...:)
Ez egyébként jellemző rá: építészként, és ipari formatervezőként is mindig koherenciára törekedett.
1902-ben született Koppenhágában, és a művészeti egyetem megkezdéséig kőművesként dolgozott. Valószínűleg ez alapozta meg Jacobsen anyagok iránti mély szeretetét, amely később munkájának meghatározó elemévé vált.
Mint a legtöbb fiatal építész, pályafutását Jacobsen is magánházak építésével kezdte, amelyek stílusa keveréke a racionalista egyszerűségnek (diákévei alatt utazott Berlinbe, és ismerte meg Mies van der Rohe és Walter Gropius építészek munkáit) és a skandináv mentoraira jellemző klasszicizmusnak.
A második világháború alatt Svédországba menekült, ahol tapétákat és szövetet tervezett.
1945-ben visszatért Dániába, és részt vett az ország rekord sebességű újjáépítésében, ám az ötvenes évektől az amerikai Charles és Ray Eames hatására egyre inkább a terméktervezés felé fordult.
1951-ben készült el az modern élettérhez tökéletesen alkalmazkodó, kompakt, könnyen összerakható Ant chair-rel (hangya székkel), 1955-ben pedig az egyszerűbb homokóra változattal a Series 7-tel.1955 és 60 között lehetőséget kapott integrált tervezési elméleteinek gyakorlatba ültetésére, és a SAS Royal-lal a világ első design hotelje nyitotta meg kapuit Koppenhágában. Az épület szerkezetétől kezdve a kerámia hamutartókon át, a rozsdamentes evőeszközökig (amelyeket később Kubrick a kultikus 2001: űrodüsszeia c. filmjében használt) mindent Jacobsen tervezett. Ennek a szállodának a berendezéséhez készítette két, a XX. század legnépszerűbb kárpitos ülőalkalmatosságát, a hattyú és tojás fotelt.
Íme a hotel 606-os szobája:
Ez a hotel, a már említett kollégium, és a Dán Nemzeti Bank központja tekinthető főművének.
A bank:
Jacobsn az 50-es években megalapozta a dán bútorok és design termékek hírnevét.De nem csak a tojás és hattyú fotelek tervezőjeként volt zseniális, egy másik huszadik századi etalont, a 17 darabos, egyszerű, henger formájú konyhai kiegészítőket összefogó Cylinda Linet is ő tervezte nevelt fia cégének, a Steltonnak a 60-as évek végén. Három évig dolgozott a kollekción,amelynek eladási számai eleinte annyira gyengék lettek, hogy a tulaj végül saját feleségét küldte kamu megrendeléseket leadni a lebőgés elkerülése végett. Minden jó, ha vége jó: a Cylinda Line végül nagyon sok nemzetközi díjat elnyert.1971-ben, néhány hónappal a halála előtt Jacobsen összefoglalta pályafutása lényegét. "Az arányosság mindennek az alapja. Az arányok teszik a görög templomokat olyan gyönyörűvé. És ha a reneszánsz, vagy barokk imádott épületeit közelebbről megszemléljük, megállapíthatjuk, mennyire művészien tagoltak. Ez a lényeg."
Bejegyzésem alapjául a Design Museum anyaga szolgált. Képek forrása a Flickr.
Karácsonyfa játékokkal
Mint lakberendező lehet, hogy nem kéne bevallanom, de nem vagyok nagy dekorálós. Mármint szeretek festményeket, képeket felakasztani, egy-két meghatározó párnát beszerezni, de a mütyűrök kifejezetten zavarnak az otthonomban. Minden évben nézegetem a karácsonyfa díszeket itthon és Bécsben is, de valahogy soha nem visz rá a lélek, hogy nagyobb összeget kiadjak egy új színkombinációra. Ezért van lassan 7 éve ezüst-piros fám. Igaz, minden évben megdicsérik a látogatóim, hogy milyen elegánsan egyszerű. Az igazság viszont az, hogy nagyon unom már a finom eleganciát, és valami balhésra, össze-visszára, kifejezetten dzsippósra vágyom. Költeni viszont nem akarok sokat. És végre találtam egy jó megoldást!!! A Bloesem-en talált káosz karácsonyfa inspirál: idén a gyerekek játékaival fogom feldobni a fánkat!
Moziból loft
Beltéri sütögető és 5 méteres pálmafa is található ebben a 426 m2-es (+39 m2 terasz) moziból lofttá avanzsált stockholmi lakásban. Talán egy kicsit túl bőkezűen bántak az üvegmozaikkal, ami a felülvilágítóval együtt egy szálloda halljának hangulatát idézi. Ennek ellenére tetszik, hogy nincs túlgondolva. A tulajdonosok kedvük szerint elszórtak egy-egy ízlésüknek, habitusuknak megfelelő kis hülyeséget (a már említett sütögető, pezsgőfürdő, vagy a teljesen értelmetlenül vizesárokkal körbevett dohányzó), a maradékot meg ahogy esik, úgy puffan alapon berendezték. Ez a luxus ekkora térben megengedhető. Biztos sokan fogjátok barátságtalannak, vagy hidegnek tartani az enteriőrt, én viszont kifejezetten szeretem ezt a szellősséget, a tág teret.
A Szikrát már elbuktam, a Május 1 (Átrium) viszont akár 100 millióért az enyém lehet. Kár, hogy nincs ablaka.Forrás: freshome
A Szikrát már elbuktam, a Május 1 (Átrium) viszont akár 100 millióért az enyém lehet. Kár, hogy nincs ablaka.Forrás: freshome
© Térkultúra by Petra Nikoletti. All rights reserved.